30 września 2008

SZKOLENIE DLA TERAPEUTÓW FASTRYGA/2009

Centrum Opieki Zastępczej przy Stowarzyszeniu Zastępczego Rodzicielstwa Oddział Śląski w Lędzinach serdecznie zaprasza do udziału w szkoleniu instruktorów programu FAStryga. Program rozwijany jest od 2000 r. początkowo jako programu edukacyjny dotyczący problematyki uszkodzeń płodu wywołanych alkoholem i zaburzeń rozwojowych typu FAS/FAE (alkoholowy zespół płodowy i pokrewne zaburzenia. Od roku 2002 przy pomocy specjalistów z innych krajów (USA, Holandia) oraz korzystając z dorobku terapeutycznego polskich organizacji pozarządowych pracujących z dziećmi z uszkodzeniem mózgu (Instytut Terapeutyczny w Toruniu, Fundacja „Synapsis”), rozwinięto program terapeutyczny, którym do tej pory objęto grupę ok. 250 dzieci z całej Polski.

Brak oferty terapeutycznej dla dzieci z uszkodzeniem typu FAS rodzi pilną potrzebę kształcenia terapeutów. W latach 2005-2007 szkolenie ukończyło 31 osób. W roku 2008 szkolenie odbywa 20 osób (8 osób w Lędzinach i 12 w grupie szczecińskiej). W roku 2009 przewidujemy rozpoczęcie IV etapu szkolenia dla instruktorów programu FAStryga, którzy przygotowani będą do:

- oceny rodzinnej sytuacji dziecka obciążonego FASD, ustalenia planu pomocy i interwencji,

  • neurorozwojowej diagnostyki dzieci i młodzieży z organicznym uszkodzeniem mózgu (profil neurorozwojowy)

  • samodzielnego ustalania domowych programów terapeutycznych,

  • pracy z dziećmi na terenie ośrodka, placówki lub szkoły

  • przeszkolenia rodziców i opiekunów dziecka,

  • prowadzenia zajęć edukacyjnych z zakresu uszkodzeń płodu wywołanych alkoholem

Zakres tematyczny szkolenia (m.in.)


  1. Diagnostyka, postępowanie, terapia, wychowanie dziecka z prenatalnym wywiadem alkoholowym.

  2. Rozwój ośrodkowego układu nerwowego a teratogenne działanie środków toksycznych.

  3. Jak rozumieć funkcjonowanie uszkodzonego mózgu.

  4. Przegląd stosowanych w Polsce metod terapeutycznych: integracja sensoryczna, NDT Bobath, kinezjologia edukacyjna, metoda Vojty, metoda Domana.

  5. Wzrok a widzenie, słuch a słyszenie.

  6. Uczymy dziecko rozumieć i czuć własne ciało: dotyk i propriocepcja.

  7. Odruchowość: rozpoznawanie i wygaszanie patologicznych odruchów. Rozwój motoryczny dziecka.

  8. Plastyczność mózgu: uczymy mózg rozumieć bodźce płynące ze zmysłów.

  9. Terapeutyczna pomoc rodzicom dziecka niepełnosprawnego.

  10. FAS i zaburzenia przywiązania. Techniki terapeutyczne budowania więzi.

  11. Prowadzimy grupę wsparcia dla rodziców: psychologiczna pomoc grupowa.

  12. Środowisko życia dziecka z FAS: terapia poprzez dietę i inne oddziaływania wspierające rozwój.

  13. FAS a odrzucenie. Sieroca przeszłość dziecka po prenatalnej ekspozycji na alkohol. Zrozumienie mechanizmów straty. Refleksyjność u dziecka z FAS/E

  14. Neurorozwojowy profil diagnostyczny.


Metody pracy:

Wykłady, warsztaty, praca w grupie, udział w konsultacjach z dziećmi i rodzicami., a także trening interpersonalny „na rozgrzewkę”. Zajęcia odbywać się będą w grupie 10-12 osobowej. Dwudniowe sesje odbywać się będą raz w miesiącu w Lędzinach. Latem ( prawdopodobnie 2 pierwsze tygodnie sierpnia) przewidziane są obowiązkowe tygodniowe praktyki w ośrodku Zastępczego Rodzicielstwa w Sierczynku woj. lubuskie.

Terminy spotkań:


Rozpoczęcie: do ustalenia (luty/marzec)

Grudzień (data do ustalenia) – uroczyste zakończenie, rozdanie certyfikatów.

Terminy praktyk letnich:

Całkowity koszt szkolenia wynosi 3000 zł (8 x 250 zł plus 1000 zł wyjazd wakacyjny).

Wyżywienie i noclegi na koszt własny, z wyjątkiem praktyk letnich.


Prowadzący:

Małgorzata Klecka – autorka programu, terapeutka, doktorantka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego

Krzysztof Liszcz – lekarz psychiatra

Donat Bortkiewicz – psychoterapeuta

Ewa Feret-Bortkiewicz - psychoterapeutka

Jacek Przybyło – lekarz , edukator FAS

Iwona Palicka – psycholog kliniczny, neuropsycholog (w trakcie specjalizacji II stopnia), terapeuta integracji sensorycznej



Szkolenie przeznaczone jest dla osób z wykształceniem wyższym (psychologia, pedagogika, medycyna). W wyjątkowych przypadkach zakwalifikowane będą osoby, które ukończyły inne kierunki studiów, ale legitymują się doświadczeniem w pracy z dziećmi o zaburzonym rozwoju. Preferowani będą kandydaci pragnący zdobywać dalsze kwalifikacje, gotowi do współpracy o charakterze superwizji po zakończeniu szkolenia oraz chętni do pracy nad sobą i wprowadzania nowych form pomocy terapeutycznej w miejscu swojego zamieszkania (np. ośrodków terapeutycznych, centrów wsparcia dla dzieci itp.)


Szkolenie prowadzone jest przy merytorycznej współpracy Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (trwają negocjacje dotyczące akredytacji programu) oraz Pracowni Psychoedukacji i Terapii M. Klecka w Lędzinach.

POBIERZ KARTĘ ZGŁOSZENIA


Brak komentarzy: